Näytetään tekstit, joissa on tunniste ravinto. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ravinto. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 17. huhtikuuta 2013

Parantava riisi

Olin pari viikkoa sitten Wogelin puhdistavalla ananas-kuurilla. Ohjeen sain Life-luontaistuotekaupasta. Oloni keveni kummasti sen viikon kuurin aikana. Ruoka-aineina olivat:
Kananmuna, sipuli, raejuusto, salaatti, kurkku, tomaatti, erilaiset paprikat, luonnonjogurtti, marjat, luomumysli ja ananasmehu. Kalaa ja kanaa pääaterialla, eli salaattiin sekoitettuna.

Samaisessa ohjelehtisessä oli riisikuuri myös, sipulia ja riisiä viikon ajan, mutta se ei jotenkin innostanut minua, tuntui liian rankalta. Nyt luin kuitenkin kiinalainen terveyden käsikirjasta parantavasta riisistä ja asia alkoi kiinnostamaan uudestaan, sillä aikoinaan kiinalaiset lääkärit ovat määränneet lääkkeitä otettavaksi riisin kanssa, sillä riisi harmonisoi ja vahvistaa elimistöä.
Perinteinen terapeuttinen ruoka Kiinassa on riisistä tehty puuro tai keite. Yksinkertaisella riisikeitteellä on paljon terveysvaikutuksia, se vahvistaa Qi:tä, verta ja vatsan toimintaa. Riisiin voi lisätä lisukkeita, jotka vahvistavat jotain tiettyä kehon osaa, silloin siitä saa todella täsmälääkkeen vaivoihinsa.

Pasta on minun suurta herkkua, se menee eri muodoissa ihan heittämällä, joten sitä on pikkuhiljaa päästävä vähentämään, sillä se ei ole kuulunut yhteenkään kehonpuhdistuskuuriin joita olen pitänyt, mutta riisi sitä vastoin kuuluu. Enhän toki tiedä kaikkia puhdistuskuureja, mutta ne joita olen toteuttanut, niihin ei kuulu pasta.

Minä aionkin kokeilla ihan uudella tavalla riisiä näinä kahtena viikkona jolloin olen kotosalla. Olen meinaan töistä vapaalla lääkärin määräyksestä. ( Aiemmin olenkin kirjoittanut kipuilustani - täältä pääset sinne, jos nyt tahdot marinoitani lukea :). Siitä vielä sen verran, ettei se sitten ollutkaan sitä mitä luultiin, kysymys on edelleen auki ihottuman osalta, mutta 22 päivä menen oikein professorismiehelle näyttämään sitä, niin eiköhän se siitä selviä.)
Kipuilu nyt on mennyt ns. mun pään sisälle, mietin sitä jatkuvasti ja tietenkin, koska se on jatkuvasti läsnä. Lääkkeitä on mennyt tasaiseen tahtiin ja vatsakin alkaa oireilla. Minua alkoi ärsyttämään kaikki, asiakkaat töissä, oma kipu jne. Kierre oli valmis, mutta nyt ei ole muuta kuin suunta valoisempaan päin.

Nivelten kipuilusta sanotaan näin: Ne edustavat elämän suunnanmuutoksia ja niiden helppoutta tai vaikeutta. Uusi ajatusmalli nivelille: Minun on helppo muuttua. Jumalallinen viisaus ohjaa elämääni ja kuljen aina parasta kohti. 
Leikkimielisesti sanoen, minulla on kohta niin paljon mantroja, etten ehdi muuta tekemään kuin niitä lausumaan toinen toisensa perään :)

 No niin, palataanpa siihen riisiasiaan vielä - tässä ohje riisikeitteestä ja lisukkeista mitä siihen voi lisätä.

Riisikeite

Laita 1 osa riisiä ja kuusi osaa vettä kattilaan. Anna ensin kiehahtaa
kunnolla ja sen jälkeen hauduta 4-6 h. Hirssiä voi käyttää
riisin asemesta myös.
Ajattelin kokeilla tätä ihan pönttöuunissa, eli laitan hautumaan yön yli sinne ensin keitettyäni riisin
kiehumispisteeseen.

Lisukkeita

Adukipapu - poistaa kosteutta ja turvotusta. Käytetään kihdissä sekä munuais- ja virtsarakkovaivoissa.
Fenkoli - vahvistaa Qi:n kiertoa. Tyrävaivoihin.
Inkivääri kuivattu - poistaa kylmää. ripuliin, pahoinvointiin ja ruoansulatushäiriöihin.
Kastanja - vahvistaa munuaisia, alaselkää ja polvi.
Maksa - vahvistaa maksaa, anemiaan ja hermostollisiin vaivoihin.
Mungpapu - viilentää ja puhdistaa myrkyistä.
Munuainen - vahvistaa erityisesti munuaisia, alaselänvaivoihin ja impotenssiin.
Pinaatti - harmonisoi ja Kosteuttaa elimistöä. rauhoittaa levotonta energiaa.
Pinjansiemen - harmonisoi sydäntä, keuhkoja ja paksusuolta. Käytetään ummetukseen.
Porkkana - vahvistaa maksaa ja pernaa. Käytetään ruoansulatushäiriöihin.
Purjosipuli - lämmittää ja auttaa rintakipuihin, turvotukseen ja krooniseen ripuliin.
Retiisi - edistää ruoan sulamista. Viilentää ruoansulatuselimistöä.
Seesaminsiemen - harmonisoi maksaa ja munuaisia. kuivuustiloihin ja ummetukseen.
Selleri - viilentää ja laskee verenpainetta.
Vehnä - viilentää ja rauhoittaa. Vahvistaa sydäntä.

On tietysti sanomattakin selvää, että riisin tulisi olla mahdollisimman puhdasta luomutuotetta, eikä puhdistettua valkoista riisiä. Nyt sitten kauppaa kohti ja ulos lenkille sateiseen keliin. Ainakin saa hapekasta ilmaa kun sataa.

Rakkaudella Maia

tiistai 29. tammikuuta 2013

Raakasuklaata

Päätinpä sitten minäkin kokeilla paljon puhuttua raakasuklaata. Ohjeita sen tekoon löydät täältä.
Lisäsin rouheisia pähkinöitä ja kuivattua luomuchiliä. Ei ollenkaan pahaa :). Olen suklaan suurkuluttaja, ainakin välillä - levy menee että heilahtaa, tätä suklaata ei kyllä tule syötyä niin paljoa, kun ei ole makeaa.


Puhtaampaan ruokaan on katseeni pikkuhiljaa kääntymässä. Vielä en ole radikaaleja ruoka-aineen vaihdoksia tehnyt. Eineksiä meillä ei ole syöty moneen vuoteen. Punaista lihaa emme syö, no jouluna kyllä kinkku on vielä kuulunut kuvioihin ja naudan jauhelihasta tulee tehtyä joskus  makaronilaatikkoa, joka on niin hyvää.  Kalaa ja kanaa menee eri muodoissa.

Pienin askelin tässä edetään. Ostin kirjan Puhdistu virkisty voi hyvin, täältä voit tilata sen. Mukavaa luettavaa selkein ohjein ei vain ruuasta vaan myös liikunnasta ja muustakin itsensä hemmottelusta. Luomu kasvonaamiosta lähtien. 24 h detoxpäivän pidin ja aikomuksena seuraavan kerran 3 päivän.
Mehulinko olisi ihan ehdoton, näissä ohjeissa kun on paljon tuoremehuja. Minä tosin pistin ainekset tehosekottimeen ja tein smoothien kun en omista mehulinkoa, vielä.

Jonkinlainen raakaravintokurssi olisi kyllä hyvä, sieltä saisi vinkkiä ja jos löytyisi vielä sellainen kurssi, jossa valmistettaisiin näitä ruokia niin vielä parempi, pitää katsastella ja kuulostella missä ja milloin.

Rakkaudella Maia